Aandacht, luisteren en hoge werkdruk



Beste ###USER_firstname###,

 

 

Ik heb een uitgever!!! Dit jaar heb ik tot het jaar van het experiment verheven. Dat betekent dat ik mijn eigen visie op 'tussen organiseren en laten ontstaan' aan het toepassen ben. Geen dingen willen forceren, noch vermijden, maar ze de ruimte geven om te laten ontstaan. En zo woon ik samen met een vriendin een boekpresentatie bij, waar ik mijn uitgever-to-be tegen het lijf loop. En zo kom ik tijdens een Diner Pensant in contact met de redactie van het tijdschrift WaardenWerk en ontstaat het idee van een subthema over aandacht en organiseren in hun zomereditie. En zo vraagt een nieuwsbrieflezer of ik haar sparringpartner wil zijn bij een project dat gaat over het samenbrengen van daadkracht en verbinding. En gisteren werd ik benaderd door het tijdschrift Opleiding en Ontwikkeling voor een artikel over aandacht in interactie. Het thema leeft! Voor degenen die het boek reeds besteld hebben: als we de wind in de zeilen hebben komt het de tweede helft van september 2014 uit. Mocht je nog geen gelegenheid hebben gehad om je bestelling te plaatsen, dan kan dat alsnog! Je ontvangt dan ook een uitnodiging voor een spetterende en inspirerende boekpresentatie.

 

Met vrolijke groet

Margret van Paassen

 

 

Column: aandacht en hoge werkdruk


De eerste voorpublicatie van mijn boek is reeds een feit in het SVC magazine, het tijdschrift over vakmanschap en persoonlijke groei. Het is kosteloos te bestellen.

Als in een organisatie de druk toeneemt en het accent bijna uitsluitend op doen, presteren en problemen oplossen komt te liggen, wordt aandacht het kind van de rekening. Met als resultaat dat de hectiek nog verder oploopt. Bijvoorbeeld in een team met een hoge werkdruk voelen medewerkers zich niet serieus genomen door hun leidinggevende. De manager begrijpt dit niet, want zijn deur staat altijd open als medewerkers zaken niet meer op eigen kracht vlot kunnen trekken. Lees verder

 

Aandacht versterken door anders luisteren


Aandacht heeft simpel gezegd te maken met verder kijken dan je neus lang is. Achter de schijnbare feiten, onder de oppervlakte kijken, tussen de regels luisteren, met een oog en oor voor wat zich niet zo makkelijk laat zien. Otto Scharmer onderscheidt in zijn U-bocht vier verschillende niveaus van luisteren.

1. luisteren uit gewoonte 
   oordelen uit gewoonte

2. luisteren met een open mind     
    verschillen toelaten en uitpellen

3. luisteren met een open hart    
    kijken door de ogen van de ander

4. luisteren vanuit de essentie      
    luisteren vanuit een innerlijk weten

Aandacht heeft te maken met kunnen schakelen tussen deze verschillende niveaus. Het vermogen om de aandacht als het ware te verschuiven. Het behoeft geen betoog hoe 'dieper' je luistert hoe sterker de verbinding is die ontstaat. Voor geïnteresseerden hier de samenvatting van deze vier niveaus van luisteren van Scharmer.

 

Tip: Horizontaal leiderschap en gemeenschapsontwikkeling


Een inspirerende dag in het Beauforthuis te Zeist op 11 juni 2014, waar het IMO de samenhang verkent tussen horizontaal leiderschap, bezieling en gemeenschapsontwikkeling.

Het IMO is eind 2004 opgericht door Adriaan Bekman, die in de geest van Bernhard Lievegoed de ontwikkeling van mensen en organisaties mogelijk wil maken. In verschillende landen heeft het IMO centra voor horizontaal leiderschap opgezet.  De dag bestaat uit een viertal workshops:

  • Communityship: het samenbrengen van community en leiderschap
  • Storytelling: de zin van luisteren en vertellen
  • Lef en laf: en de vier kernkwaliteiten van leiderschap
  • Formuleren van mijn kernwaarden