Overtuigingskracht / 08-02-2012

Terwijl ik het cellofaan van het tijdschrift scheur, vallen er een paar losse reclamefolders op tafel. Met een schuin oog lees ik: “De Psychologie van het Overtuigen – 6 super krachtige technieken om ALLES gedaan te krijgen”.

Vrijwel onmiddellijk begin ik heftig te zweten, lopen de koude rillingen me over het lijf, piept mijn adem raspend door mijn keel en neemt een duizelingwekkende misselijkheid me in de houdgreep. Ik denk nog even aan mijn pinda-allergie, maar dat kan het niet zijn, want ik heb nog niets gegeten. Ik grijp de aankondiging van het seminar en loop wankelend naar de oud papierbak, om mezelf voor erger te behoeden. Maar plots herinner ik me dé manier om van bijvoorbeeld een kattenallergie af te komen, door je gezicht te begraven in zijn vacht. Dus loop ik terug naar de tafel en besluit de folder van A tot Z te lezen.
“Hoe lukt het sommige mensen toch om iedereen voor hun karretje te spannen?”, luidt het prikkelende begin. “Experts (altijd fijn zo’n sausje deskundigheid en wetenschap) ontdekken steeds meer mechanismen die leiden tot automatische volgzaamheid (zou “Mein Kampf dan toch opnieuw zijn uitgegeven?) Mensen denken niet meer na (boeiend als dat het resultaat is dat je nastreeft), ze geloven u op uw woord (interessant dat wetenschap wordt ingezet om geloof mogelijk te maken). Of op uw blauwe ogen (het zal wel geen toeval zijn dat die ogen blauw zijn). Hoe dan ook ze doen wat u wilt. En daar gaat het om.”
Na dit over overtuigende geweld moet ik nu toch even rustig ademhalen. Zouden alle bankdirecteuren en accountmanagers een paar jaar geleden naar deze training geweest zijn, waardoor ze voor miljarden aan wanstaltige financiële producten konden verkopen? Ik zoek nog even bij de aanbevelingen naar die van Lehman Brothers, maar vind die niet. Mijn allergie aanpak schijnt zijn vruchten af te werpen, want mijn ademhaling normaliseert en de misselijkheid zakt. Nog wel wat koortsachtig lees ik vol aandacht en nadenkend door. En gelukkig maar, want het blijkt dat de key-note speaker ons helpt bij de ethische toepassing van deze beïnvloedingswetenschap. Een hele geruststellende gedachte!
Toch vraag ik me af hoeveel respectabele en minder respectabele organisaties hun mensen à raison van 1000 euro per dag afvaardigen naar dit seminar? Ik krijg nu al zin om een vervolg bijeenkomst te organiseren over het nijpende probleem waar Nederland zich binnenkort voor gesteld ziet, als iedereen naar dit seminar is geweest. Juist ja, u begrijpt het al, wie blijft er dan nog over om blind te volgen? Het enige dat ons kan redden uit deze hachelijke situatie zijn de bezuiningsrondes. Stelt u zich voor: een lege zaal, waarin je een speld kunt horen vallen. En op het podium de zeven meesterbeïnvloeders die elkaar met overtuigingskracht te lijf gaan……


Geen reacties